close
تبلیغات در اینترنت
عرفانی - اعتقادی

جستجوگر پیشرفته سایت



چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره37
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره37

به وعده های الهی اطمینان کامل دارد

 

جوان مسلمان و انقلابی، به وعده های الهی درباره پیروزی قطعی حق بر باطل و نصرت الهی که فرمود: «انَّ الباطل کان زهوقا» و یا فرمود: « وکان حقّاً عَلینا نَصرُ المؤمنین» و حاکمیت بلامنازع صالحان بر روی زمین که فرمود: « و نُریدُ أن نّمنَّ علی الذین استُضعِفوا فی الارضِ و نجعلهم أئمهً و نَجعَلَهُمُ الوارِثین» عمیقاً باور دارد و با اتکاء به همین باورهاست که قیام می کند بدون آنکه هراسی از جریان باطل داشته باشد و یا درباره سرانجام قیام ذره ای به خود تردید راه بدهد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره36
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره36

با استقامت و صبور است

 

جوان مسلمان و انقلابی، در مسیر انجام وظایف خود مقاوم و صبور است. او می داند که توفیقات بزرگ در گرو صبر و استقاومت است و به مصداق این آیه شریفه که خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمود: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ و مَن تابَ مَعَک»، او مأمور به استقامت شده است. مأموریتی که آنقدر مهم است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «شیّبَتنی سوره هود» یعنی سوره هود که علما می فرمایند منظور این آیه خاص است، مرا پیر کرد. بنابراین، جوان مسلمان و انقلابی، به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) « برای حق در مشکلات و سختی ها شنا می کند» اما در مواجهه با انواع سختی ها و گرفتاری ها کمر خم نمی کند و از میدان خارج نمی شود.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره35
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره35

اهل خودسازی و تهذیب نفس است

 

✅جوان مسلمان و انقلابی به خودسازی و جهاد با نفس بهاء می دهد. او می داند که باید نفس عماره را در خود رام کند و از سلطه شهوات بر وجودش جلوگیری نماید تا به توفیقات بزرگ دست پیدا کند لذا در این راه زحمت می کشد. به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام دارد و در این مسیر ضمن محاسبه نفس، دائماً از خود مراقبت می کند، به نماز اول وقت همراه با حضور قلب، اهمیت می دهد و آن را حقیقتاً معراج خود تلقی می کند. از آثار غیرقابل وصفِ تضرع در پیشگاه الهی، آنهم در نیمه های شب آگاه است و خود را از آن محروم نمی کند. از توسل به حضرات معصومین (ع) غافل نیست و آن را به منزله باز شدن درهای رحمت الهی به سوی خود می داند.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره34
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره34

 

 

از جولان و قدرت نمایی دشمن هراسی به دل راه نمی دهد

 

 جوان مسلمان و انقلابی از عِدّه و عُدّه دشمن ترسی به دلش راه پیدا نمی کند. از نظر او به مصداق آیه شریفه ای که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید «فَلا یَغرُرکَ تَقَلُّبُهُم فِی البِلاد»، جولان دهی دشمنان در مقابل او، فریبش نمی دهد. جوان مسلمان و انقلابی بنا به فرموده قرآن، جریان باطل را همچون خانه عنکبوت که سُست ترین خانه است، سُست می داند و لذا قدرت نمایی های دشمن، و تهدیدهای او، آرامش الهی را از قلب او نمی گیرد. توجه بفرمایید، اینکه امام راحل (ره) فرمود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، یک بلوف سیاسی نبود، بلکه بازگو کننده عقیده ای راسخ و واقعیتی قطعی آنهم از زبان یک عارف بالله بود. البته روشن است این رویکرد به جریان باطل، منافاتی با محاسبات لازم و کسب آمادگی کافی برای مقابله با دشمن ندارد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره33
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره33

 

با مخالفان،مادام که دست به ستم نزده اند،مدارا می کند

 

جوان مسلمان و انقلابی،با مخالفان خود اهل مداراست. البته اگر مخالفی بخواهد دست به عداوت بزند و ستمگری کند،دیگر مدارایی در کار نیست لکن مادام که مخالفان دست به خصومت نزنند و بنای بر ستمگری نداشته باشند،با آنها به بهترین نحو ممکن مدارا خواهد کرد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره32
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره32

 

قدرت را امانتی برای اداره صحیح جامعه و اصلاح امور می داند

 

جوان مسلمان و انقلابی،شیفته و دلباخته قدرت نیست؛لذا اگر به سمت قدرت می آید،انگیزه ای جز ادای تکلیف الهی خود یعنی کمک به اداره صحیح جامعه،اصلاح امور و خدمت حقیقی به مردم ندارد. برهمین مبنا،جوان مسلمان و انقلابی اگر در خود شایستگی به دست گیری قدرت را نبیند،در رها کردن آن و سپردن قدرت به اهلش کوتاهی نخواهد کرد.

فتح خون،قسمت سیزدهم
فتح خون،قسمت سیزدهم

 

قسمت سیزدهم

 

اصحاب عشق را رنجی عظیم در پیش است. پای بر مسلخ عشق نهادن،گردن به تیغ جفا سپردن،با خون کویر تشنه را سیراب کردن و... دم برنیاوردن! اگر ناشئه لیل نباشد،این رنج عظیم را چگونه تاب می توان آوردن؟یاأیّها المزمل_قم اللیل..._أنا سنلقی علیک قولاً ثقیلا. رسول نیز آن قول ثقیل بر گرده قیام لیل نهاد. با این همه،بار روحی برآن جلوه أعظم خدا نیز سنگین می نشست. سَبحِ طویل روز ناشئه لیل می خواهد،اگر نه،انسان را کجا آن طاقت است که این رنج عظیم را تحمل کند؟اما چرا شب؟و مگر در شب چه سرّی نهفته است که در روز نیست و خراباتیان چگونه بر این راز آگاهی یافته اند؟شب سراپرده ی راز و حرم سرّ عرفاست و رمز آن را بر لوح آسمانِ شب نگاشته اند_اگر بتوانی خواند. جلوه ملکوتی ایمان نور است و با این چشم که چشم اهل آسمان است،زمین آسمان دیگری است که به مصابیح وجود مؤمنین زینت یافته است. شب عرصه تجلای روح عارف است،اگرچه روزها را مُظهِر غیر است و خود مخفی است،و در این صفت،عارف اختران را ماند.

فتح خون،قسمت دوازدهم
فتح خون،قسمت دوازدهم

 

قسمت دوازدهم

ای دل،نیک بنگر که زبان رمز،چه رازی با تو باز می گوید:«کُلُّ أرضٍ کَربَلا و کُلُّ یومٍ عاشورا». یعنی اگرچه قبله در کعبه است،اما«فَأینَما تُولُّوا فَثُمَّ وَجهُ الله». یعنی هرجا که پیکر صدپاره تو بر زمین افتد،آنجا کربلاست؛نه به اعتبار لفظ و استعاره،که در حقیقت.

و هرگاه که عَلَم قیام تو بلند شود عاشوراست؛باز هم نه به اعتبار لفظ و استعاره. و اگر آن قافله را قافله عشق خواندیم در سفر تاریخ،یعنی همین.

فتح خون،قسمت یازدهم
فتح خون،قسمت یازدهم

 

قسمت یازدهم

 

مگر بیش از کشتن من نیز کاری از شما ساخته است؟شأن من،شأن آن کس نیست که از مرگ می ترسد. چقدر مرگ در راه وصول به عزت و احیای حق،سبک و راحت است!مرگ در راه عزت،نیست مگر حیات جاوید و حیات با ذلت،نیست مگر موتی که نشانی از زندگانی ندارد. آیا مرا از مرگ می ترسانی؟هیهات،تیرت به خطا رفت و ظنی که درباره ی من داشتی به یأس رسید. من آن کسی نیستم که از مرگ بترسم،نفس من بزرگتر از آن است و همّتم عالی تر از آنکه از ترس مرگ زیر بار ظلم بروم و مگر بیش از کشتن من نیز کاری از شما ساخته است؟مرحبا بر کشته شدن در راه خدا،اگرچه شما بر هدم مَجد من و محو عزت و شرفم قادر نیستید و این چنین،مرا از کشته شدن اَبایی نیست.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره31
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره31

 

نه ظلم می کند،و نه ظلم پذیر است

 

جوان مسلمان و انقلابی،نه ظالم است و نه ظلم پذیر. او از هر رفتاری که بوی ظلم از آن به مشام برسد فرار می کند و در عین حال،نمی نشیند تا دیگران را به راحتی به مردم ظلم کنند لذا در برابر ظلم قیام می کند. از طرف دیگر،جوان مسلمان و انقلابی،حاضر نیست تا در کار حق،ذره ای از حق دیگران حتی دشمنانش تضییع شود.

فتح خون،قسمت دهم
فتح خون،قسمت دهم

 

قسمت دهم

 

ای دل تو چه می کنی؟می مانی یا می روی؟داد از آن اختیار که تو را از حسین جدا کند! این چه اختیاری است که برای روی آوردن بدان باید پشت به اراده حق نهاد؟

ای دل! نیک بنگر تا قلّاده دنیا برگردنشان ببینی و سررشته قلّاده را،که در دست شیطان است. آنان می انگارند که این راه را به اختیار خویش می روند،غافل که شیطان اصحاب دنیا را باهمان غرایزی که در نفس خویش دارند،می فریبد.

فتح خون،قسمت نهم
فتح خون،قسمت نهم

 

قسمت نهم

عقل می گوید بمان و عشق می گوید برو؛و این هردو،عقل و عشق را،خداوند آفریده است تا وجود انسان در حیرت در میان عقل و عشق معنا شود،اگرچه عقل نیز اگر پیوند خویش را با چشمه خورشید نَبُرد،عشق را در راهی که می رود،تصدیق خواهد کرد؛آنجا دیگر میان عقل و عشق فاصله ای نیست.

فتح خون،قسمت هشتم
فتح خون،قسمت هشتم

 

قسمت هشتم

 

قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده اند:«کل یومٍ عاشورا و کل أرضٍ کربلا»این سخنی است که پشت شیطان را می لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می سازد.

 

.....و تو ای آنکه در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده ای و اکنون،در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه ی بشریت،پای به سیاره ی زمین نهاده ای،نومید مشو،که تو را نیز عاشورایی است. و کربلایی که تشنه ی خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حصین لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان،خود را به قافله ی سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی....

فتح خون،قسمت هفتم
فتح خون،قسمت هفتم

 

قسمت هفتم

راه که قافله ی عشق پای در آن نهاد راه تاریخ است و آن بانگ الرحیل هرصبح در همه جا برمی خیزد،و اگر نه،این راحلان قافله ی عشق بعد از هزار و سیصد و چهل و چند سال به کدام دعوت است که لبیک گفته اند؟

الرحیل،الرحیل!

اکنون بنگر حیرت میان عقل و عشق را!

اکنون بنگر حیرت عقل را و جرأت عشق را!بگذار عاقلان مارا به ماندن بخوانند... راحلان طریق عشق می دانند که ماندن نیز در رفتن است،جاودانه ماندن د رجوار رفیق اعلی،و این اوست که مارا کش کشانه به خویش می خواند.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره30
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره30

 

نسبت به بیت المال مسلمین حساسیت دارد

 

جوان مسلمان و انقلابی،هرگز بهره برداری نامشروع از بیت المال را چه برای خود و دوستانش،و چه برای دیگران،برنمی تابد. از منظر او،بیت المال متعلق به عموم مردم است و تصرف ناحق در آن،در هر حدّ و اندازه ای،هیچ گونه توجیه شرعی و قانونی ندارد. از نظر جوان مسلمان و انقلابی،این فقط دزدی و سهم خواهی ناعادلانه از بیت المال نیست که قبیح و غیرقابل تحمل است،بلکه استفاده نادرست از بیت المال و تضییع اموال عمومی،کمتر از آن قبیح و غیرقابل تحمل نیست.

فتح خون،قسمت ششم
فتح خون،قسمت ششم

 

قسمت ششم

یاران!این قافله،قافله ی عشق است و این راه که بر سرزمین طف در کرانه ی فرات می رسد،راه تاریخ است. و هر بامداد این بانگ از آسمان می رسد که:الرحیل الرحیل. از رحمت خدا دور است که این باب شیدایی را بر مشتاقان لقای خویش ببندد. این دعوت فیضانی است که که علی الدوام،زمینیان را به سوی آسمان می کشدو...بدان که سینه ی تو نیز آسمان لایتناهی است با قلبی که در آن چشمه ی خورشید می جوشد و گوش کن که چه خوش ترنمی دارد

در تپیدن:حسین،حسین،حسین،حسین.

نمی تپد،حسین حسین می کند.

شهید سید مرتضی آوینی

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره29
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره29

منافع خود را به منافع مردم ترجیح نمی دهد:

جوان مسلمان و انقلابی،منافع ویژه ای برای خود قائل نیست؛اگر هم حقی در این زمینه برای او متصور باشد،هیچ گاه منافع خود و دوستانش را به منافع عموم مردم ترجیح نمی دهد. به همین دلیل است که جوان مسلمان و انقلابی در کار سیاسی،از حزب بازی و جناح گرایی گریزان است و بین کار تشکیلاتی صحیح در حوزه سیاست و جناح گرایی،تمایز قائل است.

فتح خون_قسمت پنجم
فتح خون_قسمت پنجم

 

قسمت پنجم

 

خون حسین و اصحابش کهکشانی ست که بر آسمان دنیا راه قبله را می نمایاند...بگذار اصحاب دنیا ندانند...کرم لجن زار چگونه بداند که بیرون از دنیایی که او تن می پرورد،چیست؟زمین و آسمان او همان است،و اگر او را از آن لجن زار بیرون کشند،می میرد... پر روشن است که امام حسین(ع) در مرداب وجود عمر سعد به جست و جوی کدام گوهر نابی آمده است...شاید دراین مدفن تاریکی که عمر سعد فطرت الهی خویش را در آن به خاک سپرده است هنوز روزنه ای رو به آفتاب گشوده باشد...

امام آفتاب کرامتی است که خود را از ویرانه ها نیز دریغ نمی کند...آب را دیده ای که چگونه پست ترین دره ها را نیز از یاد نمی برد؟امام را با خداوند عهدی ست و برهمین پیمان است که امام پا می فشارد...همه ذرات عالم،از پای تا سر،بقایشان به جذبه عشقی است که آنان را به سوی امام می کشد،امام خود از این جذبه بی خبرند. اگر او کشکشانه ما را به سوی کوی دوست نکشد و بر پای خویش رهایمان کند،یاران،همه از راه باز می مانیم...

امام در مرداب وجود عمرسعد در جست و جوی نشانی از دریاست،دریای آزاد،دریایی که به اقیانوس راه دارد...زُهیر بن قین هرچند خود نمی خواست،اما امام آن عهد فراموش شده را با او تازه کرد...

شهید سید مرتضی آوینی

فتح خون،قسمت چهارم
فتح خون،قسمت چهارم

قسمت چهارم

گویی هنوز صدای بغض آلود امام علی(ع) از فاصله ی قرن ها تاریخ به گوش می رسد که با مردم کوفه می گوید:«یا أشباه الرجال و لا رجال...-ای نامردان مرد نما...»

شهید سید مرتضی آوینی

فتح خون قسمت سوم
فتح خون قسمت سوم

|  #فتح_خون
قسمت سوم

حیات قلب در گریه است  و آن قتیل العبرات کشته شد تا ما بگرییم و ... خورشید عشق را به دیار مرده ی قلب هایمان دعوت کنیم و برف ها آب شوند و فصل انجماد سپری شود.

#شهید سید #مرتضی_آوینی

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 28
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 28

📚"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"
 28
 خود را همراه و همدم مستضعفین و پابرهنگان می داند:

✅ جوان مسلمان و انقلابی، با تأسی از پیامبر رحمت (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، افتخار خود را همنشینی و معاشرت با ضعیف ترین افشار جامعه می داند و حضور صمیمی و متواضعانه در بین آنها را نه تنها کسر شأن تلقی نمی کند، بلکه آن را جزو بالاترین ارزش ها تلقی می کند. او حاضر نیست مانند عثمان بن حنیف، آن استاندار خاطی که مورد توبیخ صریح امیرالمؤمنین (ع) قرار گرفت، بر سر سفره رنگینی بنشیند که محرومان جامعه در آن جایی نداشته باشند.

حکمت های نهج البلاغه شماره 8
حکمت های نهج البلاغه  شماره 8

از ویژگی های انسان در شگفتی مانید،که:
با پاره ای پی مینگرد.
و با گوشت سخن می گوید
وبا استخوانی مشنود
و از شکافی نفس می کشد.
امام علی (ع)

فتح خون قسمت دوم
فتح خون قسمت دوم

|  #فتح_خون

✅قسمت دوم

آه یاران،اگر در این دنیای وارونه،رسم مردانگی این است که سر بریده ی مردان را در تشت طلا نهند و به روسپیان هدیه کنند...بگذار این چنین باشد. این دنیا و این سرِ ما!

#شهید سید #مرتضی_آوینی

فتح خون قسمت اول
فتح خون قسمت اول

 #فتح_خون


✅قسمت اول
ای رازداران خزاین غیب، سکوت حجاب را بشکنید و مهر از لب فرو بسته اسرار برگیرید و با ما سخن بگویید. آه از این دل سنگی که ما را صم بکم می خواند... آه از این دل سنگی!
سر آنکه جهاد فی سبیل الله با هجرت آغاز می شود کجاست؟ طبیعت بشری در جست و جوی راحت و فراغت است و سامان و قرار می طلبد. یاران! سخن از اعل فسق و بندگان لذت نیست،سخن از آنان است که اسلام آورده اند اما در جست و جوی حثسثت ایمان نیستند. کنج فراغتی و رزق مکفی... دل خوش به نمازی غراب وار و دعایی که بر زبان می گذرد اما ریشه اش در دل نیست،در باد است. در جست و جوی مامنی که او را از مکر خدا پناه دهد؛در جست و جوی غفلت کده ای که او را از ابتلائات ایمانی ایمن سازد،غاقل که خانه غفلت پوشالی است و ابتلائات دهر، طوفانی است که صخره های بلند را نیز خرد می کند و در مسیر دره ها آن همه میغلتاند تا پیوسته به خاک شود.
اگر کشاکش ابتلائات است که مرد می سازد،پس یاران ، دل از سامان بر کنیم و روی به راه نهیم...
#شهید سید #مرتضی_آوینی

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره27
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره27

 

از رفاه زدگی و تجمل گرایی گریزان است

 

جوان مسلمان و انقلابی،همواره خودش را دراین دنیا مسافری می داند که بدون وقفه به پایان این سفر نزدیک می شود. چه زیبا فرمود امیرالمؤمنین(ع)که«دنیا در نظر خردمندان،چونان سایه ای است که هنوز گسترش نیافته،کاهش می یابد.»لذا جوان مسلمان و انقلابی به دنیا و لذائذ دنیوی دلبستگی ندارد. او ازدنیا به اندازه نیاز واقعی خود و خانواده اش می طلبد و نه بیشتر چرا که امام علی(ع) می فرمایند:«تَخَفَّفوا تَلحَقوا»یعنی سبکبار باشید تا برسید. ازطرف دیگر،جوان مسلمان و انقلابی،ازرفاه زدگی که کمترین اثر آن،بی دردی و غفلت از محرومین و پابرهنگان است،گریزان است امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«من اگر می خواستم می توانستم از عسل پاک،و از مغزگندم و بافته های ابریشم،برای خود غذا و لباس فراهم آورم،اما هیهات که هوای نفس برمن چیره گردد،و حرص و طمع مرا وادارکند که طعام های لذیذ برگزینم،درحالیکه در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد،ویا هرگز شکمی سیر نخورد،یامن سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده،و جگرهایی سوخته وجود داشته باشد.»

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره26
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره26

 

اهل تکبر و تفاخر نیست

 

جوان مسلمان و انقلابی،به مصداق آیه شریفه«ولا تمشِ فی الأرض مرحا،إنّک لَن تَخرقَ الأرضَ و لَن تَبلُغَ الجِبالَ طولاً»با دیگران متکبرانه برخورد نمی کند. او در مقابل همه مردم خصوصاً اقشار ضعیف جامعه،نه به طور تصنّعی بلکه به نحو حقیقی با تواضع و فروتنی برخورد می کند. دعای جوان مسلمان،دعای امام سجّاد(ع) در صحیفه سجّادیه این است که خطاب به حضرت اله عرض می کند،«خدایا،پایگاهم را در میان مردم بالا مبر مگر آنکه به همان میزان،مرا نزد خودم فرود آوری». همچنین،جوان مسلمان به دنبال فخرفروشی درباره آنچه دارد اعم از پُست و مقام،مال و اموال یا علم و دانایی نیست. او درباره خود دچار توهم و خودبزرگ پنداری نمی شود و هیچگاه سعی نمی کند با نوع رفتارش،خودرا نسبت به دیگران برتر نشان دهد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره25
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره25

 

 

نقدپذیراست

 

جوان مسلمان و انقلابی،از نقد سازنده فرار نمی کند. او دائماً پذیرای نقد است و نقد را عاملی مهم برای رشد و تعالی می داند. بنابراین با سعه صدر با منتقدین خود رفتار می کند. اگر پس از نقد،متوجه اشتباهات خود و نزدیکانش شود،شجاعانه به آن اذعان می کند و تمام سعی خود را مصروف جبران اشتباهاتش می کند.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره24
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره24

 

رفتارخود را با اخلاق اسلامی زینت می دهد

جوان مسلمان و انقلابی،متخلّق به اخلاق الهی است. در واقع،اخلاق الهی همچون تاجی زیبا برروی سرش می درخشد. او اهل دروغ نیست. اهل عهد شکنی نیست. اهل بخل نیست. اهل غیبت و تهمت نیست. اهل نامهربانی بادیگران نیست. چشم و گوش و زبان او دچار آلودگی نیست و مهم ترین جاذبه ی او،همین اخلاق است.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره23
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره23

 

باعمل خود،دیگران را به حق دعوت می کند

 

جوان مسلمان و انقلابی،باحرف زدن صرف مردم را به خیر و صلاح حقیقی دعوت نمی کند. او می داند که اگر در شخصیت او نفاق راه پیدا کند و بین گفتار و رفتارش تناقض دیده شود،حرف ها به ضد خودش تبدیل می شود. بنابراین،عمل جوان مسلمان و انقلابی اگر از حرف او جلو نیفتد،ازآن عقب نخواهد افتاد. چه زیبا امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند که«ای مردم!سوگند به خدا من شمارا به هیچ طاعتی فرا نمی خوانم،مگر آنکه پیش از آن،خود عمل کرده ام  و از معصیتی شمارا باز نمی دارم،جزآنکه پیش از آن ترک گفته ام.»

گریه بر سید الشهداء مسئله سیاسی است
گریه بر سید الشهداء مسئله سیاسی است

 

گریه برسیدالشهداء مسئله سیاسی است

 

نه سیدالشهداء احتیاج به این گریه ها دارد و نه این گریه ها خودش_فی نفسه_کاری از آن می آید،لکن این مجلس ها مردم را همچو مجتمع می کنند و یک وجهه می دهند...اینها دراین ماه محرم،خطبا وعلما در سرتاسر کشور می توانند بسیج کنند برای یک مسئله. این جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه ی جنبه های دیگری که هست. بی خود بعضی از ائمه ما نمی فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند. بی خود نمی گویند ائمه ما به اینکه هرکس بگرید،بگریاند یا صورت گریه کردن به خودش[بگیرد] اجرش فلان فلان است. مسئله،مسئله گریه نیست. مسئله،مسئله تباکی نیست. مسئله،مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند،میخواستند که این ملت ها را باهم بسیج کنند.

امام خمینی(ره):14آبان1359

کلام امام

قلمرو و محدوده آسیب پذیری جوانان

قلمرو و محدوده آسیب پذیری جوانان

 

 

جوانی، بهار زندگی هر انسان و دوره جوشش استعدادهای اوست. جوانی، سرمایه گران بهایی است که با به کارگیری صحیح آن، تمام مقاطع حیات آدمی معنا یافته و سعادت دنیا و آخرت در پرتو شناخت و برنامه ریزی صحیح در این مقطع، تأمین می شود.

 

فصل شیرین زندگی، در جوانی یافت می شود. نشاط، شادابی، تلاش، احساس نیرو و نوگرایی و ده ها ویژگی دیگر، در این مقطع جلوه می کند. اگر در فصل بهار، طبیعت، سرشار از خرّمی، و زمین، زنده و با طراوت می شود، در جوانی نیز، در جسم و جان و روح و روان انسان ویژگی های نیک و پسندیده جوانه زده و پرورش می یابد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 22

 

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"


بدون تابلو کار می کند:

جوان مسلمان و انقلابی، فقط برای رضای خدا کار می کند لذا اهل ریاکاری نیست. از نظر او، خودنمایی و نصب و بزرگ کردن تابلو، یکی از نشانه های نبود اخلاص است. لذا جوان مسلمان و انقلابی، دوست دارد تا حدی که می تواند و این اجازه به او داده می شود، گمنام و بدون تابلو کار کند.  فلسفۀ گمنامی هم این است که کار برای خوشایند دیگران و یا به منظور کسب شهرت، ارزش حقیقی ندارد. یک امر صد در صد اعتباری است لذا ثمره ای برای انسان نخواهد داشت. از طرف دیگر، اگر انسان برای خدا کار کند، خداوند بر همه چیز گواه است «و هو علی کُلِّ شیءٍ شهید». لذا نیازی به راه انداختن سر و صدا نیست. با همین مبنا، جوان مسلمان و انقلابی نه زبان به تملّق درباره کسی می گشاید و نه اجازه می دهد درباره او تملّق و و چاپلوسی شود.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 21

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"

شور و عقلانیت را با هم پیوند می زند:

زندگی بدون حماسه بی معناست. اگر شور و عقلانیت پیوند نخورند، حماسه بوجود نمی آید و بدون حماسه، روشن است که کارهای عظیم و منحصربفرد هیچگاه انجام نمی شود. با این حال، توصیه به خلق حماسه، منافاتی با عقلانیت ندارد. اصولاً حماسه زمانی حماسه است که شور و عقلانیت در هم تنیده شده باشند و الا حماسه ای که فاقد عقلانیت باشد، ارزشی ندارد. با این وصف، جوان مسلمان و انقلابی، کسی است که با برقراری پیوند میان شور و عقلانیت، زمینه خلق حماسه های عظیم را فراهم می کند.

 

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 20

 

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"

اهل افراط و تفریط نیست:

جوان مسلمان و انقلابی یک عنصر میانه روست. نه در کارش زیاده روی می کند و نه کم کاری. همواره در وسط حرکت می کند. قرآن کریم خطاب به مسلمین می فرماید: «جعلناکم أُمّهً وسطاً» یعنی شما را امت میانه ای قرار دادیم ( میان افراط و تفریط ) تا لیاقت پیدا کنید بر سایر مردم گواه باشید. «لِتَکونوا شُهَداءَ علی النّاس». بعضی ها فکر می کنند، میانه روی یعنی تردد در بین حق و باطل، مقداری از حق و مقداری از باطل را گرفتن! این در حالی است که میانه روی، یعنی تردد صرف در میدان حق و گرایش پیدا نکردن به باطل، چراکه باطل، یا افراط است و یا تفریط.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 19

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"

همواره به تکلیف فکر می کند:

برای جوان مسلمان و انقلابی هیچ چیز مقدم بر انجام تکلیف نیست. بنابراین او به چیزی جز فهم تکلیف، و سپس انجام درست آن فکر نمی کند. از یک طرف، اینگونه نیست که نتیجه گراییِ صرف او را از انجام تکلیف مقرر شده باز بدارد و از طرف دیگر، اینگونه هم نیست که عدم انجام صحیح تکلیف و اهمال کاری، توفیق دست یابی به نتیجه مورد انتظار را از او بگیرد. در اینصورت، اساساً هیچگونه تعارضی میان تکلیف و دست یابی به نتیجه، وجود نخواهد داشت.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 18

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"

در کار خیر، از دیگران سبقت می گیرد:

جوان مسلمان و انقلابی در فعالیت های خود بی حال و کُند نیست بلکه به مصداق آیه شریفه «فَاستَبِقُوا الخَیرات» که خطاب به مؤمنین می فرماید: در نیکی ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت بگیرید، چنان سریع حرکت می کند که از بقیه جلو می افتد. با این حال، دائماً مراقب است که سرعت بالا و سبقت گیری، تبدیل به شتاب زدگی و تهور هم نشود. به عبارت واضح، سرعت و سبقت همراه با دقت و کیفیت.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 16

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"
 
 اهل ابتکار و نوآوری است:

 جوان مسلمان و انقلابی، منفعل نیست و درجا نمی زند؛ او همیشه به دنبال خلاقیت و یافتن راه ها، روش ها و ابزارهای جدید و کارآمد برای حرکتِ رو به جلوست. با همه این ها، به اسم نوگرایی، به سنت ها، دارایی ها و تجارب ارزشمند گذشته پشت نمی کند و به خوبی می داند که هر نویی یک روز کهنه می شود؛ لذا ملاک، نو و کهنه بودن نیست، بلکه ملاک، نسبتی است که یک امر با حقیقت و به تبع آن، کارایی دارد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 15

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"


 مغلوب شرایط نمی شود:

 شرایط هر قدر هم که دچار نوسان باشد و افت و خیز داشته باشد، و یا هر میزان که شرایط عرصه را برای کار کردن تنگ کند، جوان مسلمان و انقلابی مغلوب آن نمی شود. در حقیقت، هیچگاه شرایط بر او سوار نمی شود بلکه اوست که تلاش می کند تا همیشه بر شرایط سوار باشد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 14

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"


 منظم و سازمان پذیر است:

 جوان مسلمان و انقلابی، شلخته و بی نظم نیست. انضباط کاری دارد. اهل محاسبه است. اهل مشورت است. تک رو نیست. گروهی، متشکّل و هماهنگ عمل می کند و به مقررات و سلسله مراتب تشکیلاتی احترام می گذارد.

چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره 13

 

"چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی"

اهل مجاهده است:

 جوان مسلمان و انقلابی یک لحظه آرام و قرار ندارد. همواره در حال جهد و کوشش است. او تنبل و ساکن نیست. پرکار و پر تلاش است. وجدان کاری دارد. اهل کارهای ناقص، سُست و ضعیف نیست. اساساً در قاموس جوان مسلمان و انقلابی، «نمی شود» و «نمی توانیم» وجود ندارد. به اذن الهی وارد هر کار بزرگی که لازم باشد می شود و به لطف الهی، از آن کار سربلند بیرون می آید و اتفاقاً دشمن نیز همین اعتماد به نفس و خودباوری را نشانه گرفته است. دشمن به خوبی می داند که اگر خودباوری در میان جوانان ما نباشد، جامعه اسلامی دوباره به دوران گذشته اش که دوران سرسپردگی و اسارت بود، بازخواهد گشت.

ليست صفحات
تعداد صفحات : 2

کانال تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
توییتر
ارتباط با ما
آمارگیر فارسی
ما را حمایت کنید
 
web site traffic statistics